Ateliér Orsei dostal jedinečnou příležitost podílet se na scénografii amerického hororu Nosferatu, který se částečně natáčel v České republice. Jak se nám podařilo přenést diváky do 19. století?
Naše textilní dekorace důležitým prvkem výpravy
Práce na filmu je vždy výzvou. Možnost zapojit se do natáčení moderního zpracování ikonického hororu Nosferatu pro nás zároveň bylo obrovskou příležitostí i zkušeností. Od začátku jsme věděli, že půjde o projekt, na který budeme opravdu hrdí. Nový film, který je reinterpretací klasického němého hororu z roku 1922, si kladl za cíl přenést diváky do temného světa 19. století. Naše textilní dekorace se proto staly klíčovým prvkem výpravy, který pomohl vytvořit atmosféru plnou tajemna, napětí a gotického kouzla.
Náš úkol
Tým vedený hlavní výtvarnicí výpravy Beatrice Brentnerovou (uznávanou osobností v oboru, jež si vysloužila za výpravu tohoto filmu nominaci na Oscara) nás oslovil s jasným zadáním: vytvořit autentické textilní dekorace, které budou odpovídat dané době a zároveň podpoří dramatickou atmosféru příběhu. Její cit pro detail a schopnost vytvořit autentické prostředí, které přenese diváky do jiného času a prostoru, byly inspirací i pro nás.
Naše práce
Na základě podkladů od filmařů jsme navrhli a vyrobili závěsy, záclony, baldachýny a kaskády, které byly nejen estetické, ale i dokonale funkční pro potřeby filmového natáčení. Naší prioritou bylo zachovat maximální autenticitu. Použili jsme přírodní materiály, které v 19. století skutečně dominovaly – například len a další dobové tkaniny. Každý detail, od výběru látek po způsob šití, byl pečlivě promyšlen.
Radek Steiner, hlavní návrhář projektu, spolupracoval s týmem filmařů na návrhu střihů a technik šití. Mnohé střihy byly navrženy zcela unikátně, aby odpovídaly scénám a přesně ladily s vizí výtvarnice. „Chtěli jsme, aby každý kus látky působil, jako by byl vytažen přímo z 19. století,“ říká Radek.
Šití samotných dekorací pak měla na starosti naše zkušená švadlena Ilona Bergmannová, která se postarala o dokonalé zpracování. „Každý šev, každý záhyb musel být přesný. Pracovali jsme s luxusními materiály, jako je len a hedvábí, a věděli jsme, že každý detail bude pod drobnohledem kamery,“ dodává Ilona.
Naše dekorace součástí klíčových scén
Závěsy, baldachýny a kaskády, které jsme vytvořili, hrály zásadní roli při vytváření vizuální atmosféry filmu. Temné, dramatické závěsy rámovaly okna, zatímco elegantní baldachýny dodávaly scénám noblesu a historický nádech. Tyto dekorace nebyly jen kulisami – byly nedílnou součástí příběhu a pomáhaly budovat napětí ve filmu.
Jako třešnička na dortu pak bylo uvedení jména Radka Steinera v závěrečných titulcích filmu. Pro nás to byla nejen pocta, ale také důkaz, že naše práce byla pro výpravu filmu skutečně důležitá.
Nosferatu: Temnota, která vás pohltí
Film Nosferatu je moderní reinterpretací klasiky. Klade důraz na každý detail, od kostýmů až po výpravu. Gotická atmosféra, temné stíny a dramatické interiéry vtahují diváky do světa, kde se prolíná krása s hrůzou. Beatrice Brentnerová svou nominací na Oscara znovu potvrdila, jak zásadní roli hraje vizuální stránka filmu. Je nám ctí, že jsme mohli být součástí jejího týmu a přispět k této výjimečné filmové výpravě a vizuálnímu kouzlu projektu. Pokud jste film ještě neviděli, rozhodně si ho nenechte ujít – nejen kvůli příběhu, ale také kvůli atmosféře, kterou pomáhal tvořit právě náš Ateliér Orsei.
ROZHOVOR
Jak probíhala spolupráce s výtvarnicí Beatrice Brentnerovou? Jaká panovala atmosféra na place a jaké měl americký štáb požadavky?
To vše a mnohem více se dozvíte v rozhovoru s Radkem Steinerem, vedoucím návrhářského týmu Orsei.

Chcete i vy interiér jako z filmu?
Ať už chcete přenést kousek historie do svého domova, nebo vytvořit unikátní atmosféru pro svůj projekt, jsme tu pro vás. Kontaktujte nás – společně proměníme vaše představy v realitu.